El funcionariat

Últimament he llegit dades molt interessants. Dades sobre funcionaris.

Per exemple, un quadre d’El País (últimament els cito bastant) sobre el nombre de funcionaris que hi ha a tota Espanya, tant globalment com per comunitats autònomes. El quadre complet està aquí, però les perles més interessants són aquestes dues:



Catalunya té un funcionari per cada 24,7 persones i Madrid un per cada 14,9 persones. I a Catalunya hi ha 32.000 funcionaris estatals, 150.000 menys que a Madrid. Per acabar, Madrid i Catalunya tenen pràcticament el mateix nombre de funcionaris autonòmics tot i tenir més d’un milió d’habitants més.

Avui, gràcies a un amic que no sé si puc citar, també he descobert un article de l’Economist on parlen del deute espanyol i, concretament, del de la Comunitat de Madrid. Tradueixo unes línies:
“Francisco Granados, conseller del govern de la Comunitat de Madrid, administra més de 160.000 funcionaris. Si s’hi afegeixen els que treballen per al Govern central, l’ajuntament i altres administracions, la conclusió és que mig milió dels 6,5 milions d’habitants de la Comunitat són funcionaris, admet Granados. També hi ha un milió de persones que estan jubilades, un altre milió són nens i més de mig milió estan a l’atur (...) En resum, pràcticament la meitat dels madrilenys depenen de l’Estat d’una manera o una altra”.

Brutal! Funcionaris, pensionistes, aturats, etc. “Pràcticament la meitat dels madrilenys depenen de l’Estat”. ¿Algú se n’adona que això no és sostenible? ¿Com collons poden els funcionaris protestar per una rebaixa del 5% del salari? (A més, en realitat, la rebaixa és del 2%, ja que el Govern va apujar els sous dels funcionaris un 3% l’any 2009, ja en plena crisi).

Per a acabar, aquesta rematada final de l’article de l’Economist:
A llocs com Espanya, els buròcrates impossibles d’acomiadar han de conviure amb un 40% de joves aturats. Aquesta és la recepta indicada per a una reforma o per a una revolta. Prendre mesures a mitges no solucionarà el problema.

10 comentaris:

Unknown ha dit...

Querido pescador

¿que tal hacer el mismo análisis para Catalunya?
¿No tenemos niños, abuelos, parados?
Yo creo que saldría más o menos los mismos resultados...

Creo que el punto fuerte de los datos del país es la ratio habitantes/funcionarios

Aquí somos líderes indiscutibles!

elgatodebalmes ha dit...

Totalmente de acuerdo. Sin embargo, creo que no podemos hacer nada con los que ya son funcionarios. Sin embargo, con el objetivo de flexibilizar el tema para el futuro debería reformarse su régimen para conseguir una administración eficiente. Nada de trabajo vitalicio hasta, no sé, 20 (?) años en el funcionariado demostrando en tus evaluaciones una competencia mínima.

Y el tema de los salarios, clama al cielo. Sé que hay excepciones pero con su horario y sabiendo que con un 20% de paro ellos ni han temblado. Creo que es de justicia un pequeño recorte.

pescado, ¿que % del gasto del estado representan los funcionarios?

Daniel Vidal ha dit...

"no podemos hacer nada con los que ya son funcionarios".

¿Por qué?

Aquí parece que todo es intocable, constitución, estatuts, privilegios...
Se trata de "hacer" sin "perjudicar innecesariamente".


Pero si es necesario... se debe hacer.

Si se retrasa la edad de jubilación, pues se retrasa... o acaso se ha considerado que ello "no puede afectar a los que estén trabajando"?

Todo derecho individual debe ceder ante un derecho social o del colectivo. Si existe el derecho de expropiación sobre la propiedad (compensación por un "fin de interés general"), ¿cómo no va a poderse plantear lo mismo a nivel funcionarial?.

Y modos, hay muchos. Coraje político, muy poco.

elgatodebalmes ha dit...

Ese "todo derecho individual debe ceder ante un derecho social" es muy peligroso" y es cierto solo en determinadas circunstancias. Sino, ya me veo convertido en uno de lo caballos de la granja "todos somos iguales pero algunos más iguales que otros".

Así como la edad de la jubilación lo veo obvio. No pasa nada, la configuracion economica y social ha cambiado, a los 65 eres tan capaz de trabajar como lo eran nuestros abuelos a los 50. el tema del funcionariado es otra cosa. El estado ha ofrecido un puesto de trabajo con unas condiciones y miles de familias han apostado por esa via con todas las repercusiones personales y profesionales que una decision así comporta (movilidad, renta percibida, especializacion profesional etc.). En mi opinión el estado no puede tocar esa relación so pena de tener que pagar una indemnizacion de la leche por haber incumplido un pacto contractual.

Haciendo un simil, si ganas el "sueldo para toda la vida" de NESCAFE y de repente te lo quitan porque la empresa no va del todo bien, acaso no les pondrás una demanda para que te indemnicen? pues lo mismo.

El tema del funcionariado es lo mismo. y es un problema que está encima de la mesa desde hace qué? 15 años? Si se hubiera arreglado entonces, quizas con una prorroga de 5 años, ahora ya tendriamos 10 años de funcionarios (que debe representar un 15% del total) con el nuevo regimen. Lo que hay que hacer es tomar medidas inteligente y tomarlas ya.

EN cualquier caso estoy de acuerdo con lo del coraje político. Por no llamarlo huevos...

Pescador de Perles ha dit...

Això us interessarà:

"España contrató 165.000 funcionarios desde la crisis económica"

http://www.lavanguardia.es/economia/noticias/20100610/53943381865/espana-contrato-165.000-funcionarios-desde-la-crisis-economica-extremadura-andalucia-aragon-mossos-e.html

No hase falta desir nada más.

Alfons Claver ha dit...

Nois,

Abans es podia justificar la seguretat laboral dels funcionaris pel menor sou que rebien en relació al sector privat.

Aìxò, però, ja no s'aguanta: no sols tenen feines segures de per vida, sino que a més a més, el sous també són millors.

Al blog Economing ho expliquen força bé.

Aquest gràfic el trobo simplement devastador:

1999-2008, % de variació de la remuneració per assalariat (acumulada):

Sector públic Espanya: +16%
Sector privat Espanya: -10%

Alfons Claver ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Alfons Claver ha dit...

Veig que els enllaços no s'activen. Us els passo:

1. Article d'Economing:

http://www.economing.com/2010/05/21/han-perdut-poder-adquisitiu-els-funcionaris

2. Gràfic de variació salarial acumulada:

http://www.economing.com/blog/wp-content/uploads/2010/05/funcionaris2.jpg

Daniel Vidal ha dit...

Me compro un coche, con emisiones 'x'.. al cabo de un tiempo, las mismas no son acepables y me obligan (sí, me obligan) a adaptarlo, etc.
Me compro una tele y todos quienes han tenían una tele, o adaptador o...

"Los derechos adquiridos"... buen tema. Se trata de ir rebajando derechos que ahora son, directamente, abusivos. Idealmente, reducción gradual... pero si la crisis es bestia, pues reducción más bestia.

Uno tiene/tenía "expectativas". Eso es correcto y legítmo. Pero precisamente el "sector privado" es dónde "expectativas" no es igual a "derecho a". Expectativas a trabajo de por vida, sí, "derecho al mismo", no.

Musaranya ha dit...

No puc estar més d'acord.