Declaracions (II)

Les segones declaracions que he llegit recentment i que m’han cridat l’atenció les ha pronunciat José Manuel Campa, secretari d’Estat d’Economia:

“Sería deseable que la evolución salarial también contribuyese a la mejora de la competitividad”

Malgrat que els salaris —de mitjana— han baixat en els últims mesos, Campa adverteix que els preus han baixat encara més. Per tant, en termes reals, representa que els salaris han pujat.

Se m’acuden algunes reflexions:

1. El que diu Campa és cert: si els preus han baixat més que els salaris, es pot concloure que, en termes reals, els salaris han pujat. OK.
2. Ara bé, quan els preus pujaven infinitament més que els salaris, no vaig sentir mai cap governant (ni del Govern espanyol, ni tampoc del català) que ho denunciés.
3. Per tant, per una vegada que els preus han baixat i que són una mica més raonables, ¿ara el problema és que cobrem massa?
4. ¿De debò que el problema de competitivitat que té l’economia espanyola és que els salaris són —de mitjana— massa alts?
5. Que al mateix temps que el secretari d’Estat (acabat de nomenar) diu aquestes coses, Zapatero vagi de gran defensor de les polítiques socials és una broma.

1 comentaris:

elgatodebalmes ha dit...

No estoy muy de acuerdo con lo que dices.

Lo salarios siempre han sido un elemento clave en el comportamiento de la economía. Si los salarios suben mucho, la economia suele perder competitividad y además es posible la aparición de inflación. Y esto sea epoca de vacas gordas o flacas.

Es decir, pase lo que pase, los salarios han de saber comportarse, y a falta de autoregulación sería necesario ponerle vallas al campo como ya estan empezando a apuntar los trabajos sobre Buen Gobierno Corporativo.

Por último, el gobierno es el principal empleador español y si bien es cierto que los funcionarios tienen un salario quiza menos competititivo que en la empresa privada, las ventajas que comporta su status laboral supera con creces la perdida de salario (a mi entender). Entre las desventajas de ser funcionario debería entrar tambien las obligación de soportar la marcha de las cuentas de su principal empleador. Es decir, si en la empresa privada las cosas van mal, se despide a gente. En la empresa publica debería poder recortarse los sueldos sin que se armara el apocalipsis con el que amenazan los sindicatos (podrias dedicar un post a estos chupopteros desfasados).