Steve Jobs i el futur de la premsa

Steve Jobs, president d'Apple, ha dit coses molt interessants en una entrevista amb els periodistes d’All Things Digital. Per exemple: quan parla del futur de la informàtica ("la fi del PC és inevitable"). Però també m'ha interessat el que ha dit sobre el futur de la premsa:
“One of my beliefs is that any democracy depends on a free, health press (…)

I don’t want to see us descend into a nation of bloggers, myself. I think we need editorial more than ever, right now. Anything that we can do to help the New York Times, the Washington Post, the Wall Street Journal and other news gathering organisations find new ways of expression so they can afford to get paid, so they can afford to keep their news gathering, editorial operations intact, I'm all for it”
L'amic Jobs evidentment mira pel seu propi negoci. L'existència de grans diaris beneficia productes com l'iPad. Un blog qualsevol (fins i tot el Pescador de Perles!) pot llegir-se perfectament en un suport qualsevol. No passa el mateix amb els diaris tradicionals. Però, independement dels seus interessos comercials, segurament el Jobs té raó.

Els blogs estan molt bé. Millor dit: estan de conya. Permeten treure a la llum coses que els mitjans (amb els seus propis interessos) no volen publicar. Però, com que són de menor tamany, també tenen menys mitjans per a fer investigacions a fons. És a dir: gràcies a la seva independència, un blog podrà penjar un informe o unes fotos que cap diari vol publicar a les seves pàgines. Però un blog difícilment podrà invertir el temps i els diners necessaris per a investigar, per exemple, com les companyies britàniques evadeixen impostos (fa un any, el Guardian va fer una sèrie d’articles espectaculars sobre aquest tema). Difícilment podran els blogs agafar el relleu en les investigacions importants.

Excepte a Catalunya, un país on els diaris brillen per la seva absència d'exclusives.

Fixeu-vos-hi.